گروسی مدعی شد: آژانس به دنبال بازرسی های گسترده تر در ایران است

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با روزنامه نیهون کیزای شیمبون وابسته به نهاد رسانه ای نیکی ژاپن، از کوشش آژانس برای از سرگیری بازرسی های گسترده تر از تأسیسات اتمی ایران اطلاع داد.

گروسی مدعی شد: آژانس به دنبال بازرسی های گسترده تر در ایران است

وی مدعی شد: اقدام ایران در فراوری اورانیوم در سطوح بالاتر، مانع از آن می گردد که احتمال کاربری نظامی آن را نادیده بگیریم.

همچنین، گروسی مدعی شد که تعلیق اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران، وضعیتی فوق العاده را به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: واضح است چنانچه بخواهیم از بابت این موضوع اطمینان حاصل کنیم که انحراف نظامی وجود ندارد، احتیاجمند بازرسی های جدی هستیم.

گروسی ادامه داد: ایران کمی کمتر از 20 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد در اختیار دارد حال آنکه آنها دارای سه هزار کیلو اورانیوم با غنای پایین تر نیز هستند. بنابراین، این رقم رو به افزایش است. همچنین، ایران در حال افزایش توانایی غنی سازی با عملیاتی کردن تجهیزات بیشتر است.

وی بار دیگر ادعای خود را مبنی بر وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در برخی سایت های از پیش اعلام نشده یا قدیمی، تکرار کرد و مدعی شد که به لحاظ فنی، پاسخی شفاف از سوی ایران دریافت ننموده است و به همین دلیل هم، آژانس در ماه میلادی آوریل، مشاوره های تکنیکی را با ایران شروع خواهد نمود.

این در حالی است که پیشتر، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، در تبادل نظر با اسپوتنیک روسیه، گفته بود: این سایت ها اصلاً مخفی نبوده است و تأسیساتی بوده که برای مقاصد دیگری استفاده می شده و آژانس درخواست دسترسی به این سایت ها را داده است و ایران با حسن نیت، امکان دسترسی به این سایت ها را فراهم آورد.

عراقچی سپس با اشاره به این موارد اضافه کرد: برخی از یافته های آژانس در این سایت ها، سوالات و تردیدهایی را ایجاد نموده است و ما در حال آنالیز اظهارات آژانس هستیم و به موقع نیز پاسخ خود را می دهیم و آژانس در این زمینه تا حدودی عجله نموده است. در صورتی که به دنبال مخفی کاری بودیم، اجازه دسترسی آژانس به این سایت ها را نمی دادیم. ادعاهایی که در مورد این سایت ها مطرح می گردد، مربوط به سال های بسیار قبل می گردد زیرا این سایت ها بسیار قدیمی هستند و ایران در حال آنالیز است و آنالیز این موارد زمان بر است و به آژانس توصیه می گردد که روال منطقی این آنالیز ها را در نظر داشته باشد و ما به همکاری های خود با آژانس ادامه می دهیم.

عراقچی همچنین گفته بود بازگشت آمریکا به برجام احتیاج به برگزاری هیچ گونه نشستی ندارد.

به گفته وی، در صورتی که آمریکا به برجام بازگردد و تحریم های ضد ایرانی را لغو کند، ایران هم بعد از راستی آزمایی، به تعهدات خود باز خواهد گشت.

این در حالی است که اروپا پیشتر درخواست برگزاری نشست غیر رسمی 1+5 با حضور ایران و آمریکا را مطرح نموده بود که از سوی ایران رد شد.

bestcanadatours.com: Best Canada Tours یک سرویس خدماتی جدید و چند منظوره جهت ارائه سرویس تور به کشور کانادا با کیفیت برتر است

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 79511

به "گروسی مدعی شد: آژانس به دنبال بازرسی های گسترده تر در ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروسی مدعی شد: آژانس به دنبال بازرسی های گسترده تر در ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید