هوش اقتصادی چیست و چرا باید آن را کلید موفقیت بدانیم؟

به گزارش مهسان بلاگ، خبر خوب این است که هوش مالی چیزی اکتسابی است و شما می توانید آن را بیاموزید و در آن ماهر شوید. هوش مالی از کلیدهای موفقیت در زندگی مالی به شمار می رود و به یاری آن می توانید دنیای تجارت خود را متحول سازید. تعیین اهداف مالی و سمت گیری تجاری، با تکیه بر هوش مالی، با ضریب موفقیت بالاتری پیش می رود.

هوش اقتصادی چیست و چرا باید آن را کلید موفقیت بدانیم؟

در حال حاضر بسیاری از شرکت ها دوره هایی از آموزش مهارت هوش مالی را برای کارکنان خود برگزار می نمایند تا آن ها را به سطح بالاتری از توانمندی های کسب و کار برسانند. از آن جایی که این یک علم کاملا فنی است، می خواهیم کمی دقیق تر به آن نزدیک شده و دریابیم که چطور می توان به آن دست یافت و این علم چگونه تاثیر می گذارد.

اهمیت هوش مالی و پیروزیت

1. هوش مالی ثروت شما را افزایش می دهد

آیا کسی وجود دارد که مایل به افزایش ثروت خود نباشد؟ برای افرادی که در تجارت هستند، مهم ترین چیز جریان پول است. اگر صاحب کسب و کاری باشید یا نه، به هر صورت باید بدانید که پول شما به کجا می رود. یکی از دلایلی که ثروتمندان، ثروتمندتر می شوند، این است که آن ها به جریان پول توجه دارند و همواره آن را کنترل می نمایند. برای این که پیگیر جریان پول خود باشید، احتیاجی نیست که حتما در رأس یک کسب و کار قرار گرفته و یا پول زیادی داشته باشید. بلکه با توجه به حجم گردش مالی خود و رصد کردن جایی که پول ها از چرخه خارج می شوند، می توانید برنامه ریزی و مدیریت درستی بر آن ها داشته باشید. به این شکل شما خروجی ماهیانه خود را کاهش داده و پول بیشتری اندوخته خواهید ساخت.

2. چگونه با پول ارتباط دارید

شاید این مورد را باور نداشته باشید؛ اما این را بدانید که شکل نگاه شما به پول و فکری که درباره آن دارید، ارتباط زیادی با هوش مالی و میزان پیروزیتتان پیدا می نماید. بعضی از افراد بر این باورند که پول آسان به دست آمده و به همان اندازه نیز آسان از دست می رود. در حالی که سایرین به این باور رسیده اند که باید برای دستیابی به پول سخت کوشش نموده و پول روی درخت رشد نمی نماید! به هر یک که اعتقاد داشته باشید، فرقی نمی نماید؛ چیزی که مهم است نوع نگاه شما در اعتقاد به کنترل و مدیریت پول است. افراد پیروز پول خود را کنترل می نمایند. آن ها می دانند و تصمیم می گیرند که پول چه جهتی به خود گرفته و در کجا خرج شده یا نگردد. رابطه شما با پول باید گسترش یابد و به آن چه در جوانی در خصوص آن آموخته اید، محدود نگردد.

حتما بخوانید: راز پیروزیت انسان های عظیم که به شما در جهت پیروزیت یاری می نمایند

3. دانش شما درباره پول چیست

بین اعتقاد شما درباره پول و آن چه که در خصوص پول می دانید، تفاوت زیادی وجود دارد. اکنون، بسیاری از ما، تنها در خصوص قدرت پول در خرید کالا و خدمات می دانیم و این جایی است که دانش ما به خاتمه می رسد. اما برای استفاده و بهره برداری از هوش مالی، باید بیشتر بدانیم. باید درک کنیم که پول چگونه کار می نماید و چطور دارایی های ما در مقابل بدهی هایمان قرار می گیرند.

عدم آگاهی؛ همان چیزی است که اغلب ما را به اشتباهات مالی مجبور نموده و باعث می گردد که سرمایه گذاری های مالی ضعیف داشته و در نهایت با بدهی زیادی به سرانجام برسیم. ابزارهای زیادی وجود دارد که به ما یاری می نمایند تا دانش خود را در خصوص امور مالی افزایش دهیم. کتاب های زیادی در زمینه هوش مالی وجود دارد و شما می توانید به وبلاگ های مختلفی سر زده و در این زمینه مطالعات جدی داشته باشید. البته ضروری است که این دانش و دریافته ها را در زمینه واقعی تمرین نموده و به فرمول زندگی واقعی خود وارد سازید.

4. هوش مالی و کاری که با پول انجام می دهید

بیشتر ما فکر می کنیم که درآمد کمی داریم و بیشتر اوقات خود را در فشار مالی می یابیم. اما یک واقعیت وجود دارد و آن است که هر آن قدر درآمد ماهیانه داشته باشیم، باز آن را کافی ندیده و خود را در تنگنای مالی خواهیم یافت. به این دلیل که با درآمد بیشتر، مخارج بیشتری برای خود تراشیده و خروجی پول افزون تری خواهید داشت. این به یک مسابقه بین ورودی و خروجی مالی شما تبدیل خواهد شد؛ پول بیشتری به حساب وارد شده و گویی باید در این ماراتن خرید گسترده تری انجام پذیرد.

تا به امروز داستان های زیادی درباره افرادی که از هیچ، شگفتی آفریده اند، شنیده ایم. همین طور در بخش مقابل درباره افرادی خوانده ایم که ثروت خود را به فنا داده و به فردی فقیر تبدیل شده اند. این داستان ها فقط برای سرگرمی نیستند و باید از آن ها درس های لازم گرفته گردد. این داستان ها نشان می دهند که پیروزیت افراد به میزان درآمد آن ها بستگی ندارد، بلکه به کاری که با آن درآمد انجام می گردد، مربوط خواهد بود. نمونه ای ساده از کاری که افراد با هوش مالی انجام می دهند، صرفه جویی در حداقل از 10 درصد درآمد است. آن ها همواره این 10 درصد را نادیده گرفته و آن را کنار می گذارند. این 10 درصدهای اندوخته شده، می تواند در زمانی برای سرمایه گذاری هدفمند به کار گرفته گردد.

5. بهترین سرمایه گذاری کدام است؟

این یک سوال بسیار عام و البته محبوب میان مردم است؛ همه می پرسند که بهترین سرمایه گذاری برای داشتن بیشترین بازدهی چیست؟ خرید سهام؟ اوراق قرضه؟ این ها و البته مواردی دیگر می توانند سرمایه گذاری های خوبی باشند، البته نه قبل از سرمایه گذاری روی خود! این بهترین سرمایه گذاری است که می توانید در هر زمان از زندگی خود انجام دهید. وقتی این کار را انجام دادید، به احتمال زیاد در هر زمینه ای به پیروزیت دست خواهید یافت.

هنگامی که به خودسازی توجه می کنید، می دانید که در چه مواردی مهارت دارید و در چه زمینه هایی می توانید پیروز ظاهر شوید. برای بسیاری از افراد، خودسازی به طور کلی سبک زندگی و کل روینمودهای آن ها را تغییر داده است. این افراد با رسیدن به خودسازی و شناخت خویشتن، در زمینه هایی که فکرش را نمی نموده اند، حضور پیدا نموده و با پیروزیت همراه شده اند.

6. هوش مالی و چیزهایی که می توانید کنترل کنید

چیزهای زیادی وجود دارند که از حیطه کنترل و اختیار ما خارج هستند. نحوه عملکرد سهام ها در بورس، تحت کنترل ما نیست. اگر قیمت املاک بالا یا پایین رود، ربطی به اختیارات و توانایی های ما ندارد. بنابراین نباید بابت چیزهایی که در کنترل شما قرار ندارند ناامید شوید. اما شما باید بر آن چیزهایی که می توانید، کنترل داشته و آن ها را مدیریت کنید. انتخاب حوزه سرمایه گذاری در حیطه قدرت و کنترل خود شماست. همین طور نحوه خرج کردن درآمد ماهیانه نیز در اختیار خودتان قرار گرفته است.

ما در دنیای تغییرات بسیار سریع زندگی می کنیم و آینده همواره مملو از عدم قطعیت خواهد بود. اما افراد با هوش مالی می دانند کاری که امروز انجام می دهند، بر روی فردای آن ها تاثیر خواهد گذاشت. فردای خود را با قدم های صحیح امروز تنظیم نموده و در آینده خود تاثیرات مثبت بر جای بگذارید.

7. استخدام افراد با هوش مالی

بدون هوش کافی پول شما نه تنها دوامی نخواهد داشت؛ بلکه حتی در همان وهله اول قادر به تامین آن نیستید. شاید گاهی اوقات لازم باشد که از افراد دیگر دارای هوش مالی در جهت پیروزیت های خود یاری بگیرید. همواره لزوما نباید تمامی تصمیمات را به تنهایی گرفته و خود قائم بر تمام ماجرای کسب و کار باشید. با استفاده از مشاوره سایر افراد که دارای استعدادهای مالی قابل توجهی باشند، می توانید به مراتب پیروز تر ظاهر شده و ریسک های کمتری را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: 25 هدایت موثر در مدیریت کار گروهی

8. هوش مالی و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت

همه شما احتمالا اهداف کوتاه مدتی دارید که می خواهید به آن ها برسید. شما باید آن ها را از اهداف بلند مدت خود متمایز کنید، زیرا این امر شما را متمرکز و متعادل نگاه می دارد. هر دو طرف پول هستند. با این حال، ما معمولا در اهداف کوتاه مدت خود گرفتار می شویم و اهداف بلند مدت را فراموش می کنیم. شما باید آینده و ثروت خود را محافظت کنید و از پول خود در مواردی استفاده نمایید که به اهداف بلند مدت شما نیز یاری می نماید. پس از مقطعی قرار است که خود را بازنشسته نموده و از اوقات خویش لذت ببرید. به حتم برنامه ریزی های صحیح قبلی به شما یاری می نمایند تا در روزهای بازنشستگی زندگی مالی ایمنی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: 17 روش کاربردی برای هدف گذاری در زندگی

9. با افراد دیگر در تماس باشید

وقتی شبکه ارتباطات خود را گسترش می دهید، اید ه های جدید و افکار متفاوت را به دست خواهید آورد. داشتن مشاوره در امور مالی، همواره بهتر از به تنهایی فکر کردن و تصمیم دریافت است. با کسانی که مورد اعتماد شما هستند، صحبت نموده و سناریوهای آن ها را نیز مشاهده کنید. شما به افرادی در این زمینه احتیاج دارید که پول را به خوبی درک نموده و در مدیریت آن پیروز باشند. هر چه شبکه شما گسترده تر باشد، با یادگیری چیزهای جدید و عادت های خوب، دستاوردهای عظیمتری خواهید داشت.

10. هوش مالی و بازی سرزنش

آخرین نکته ای که باید به آن اشاره کنیم، علاقه همیشگی بیشتر افراد به بازی سرزنش کردن و مقصر دانستن دیگران است. ما رئیس خود، خانواده، شرایط، هوا، سگ ها، گربه ها و … را مقصر می دانیم که چرا بخشی از پول خود را از دست داده ایم. اما این را بدانید که بخش عظیمی از هوش مالی این است که فرد اشتباهات خود را به گردن گرفته و در مقابل آن ها جوابگو باشد. اگر اشتباهات و محدودیت های خود را نپذیریم و کاری برای برطرف آن ها انجام ندهیم، نمی توانیم پیروز باشیم.

کلام آخر

به یاد داشته باشید این هوش است که مسائل را حل می نماید، نه پول! بنابراین ابتدا باید هوش مالی خود را تقویت کنید، در پس آن میزان دارایی شما نیز عظیمتر خواهد شد. مثل یک تاجر فکر کنید، حتی اگر تاجر نیستید. هزینه های خود را مدیریت نموده و طرز فکر خود را در این زمینه تغییر دهید. در خصوص پول بیشتر بدانید و از افراد مناسب، سوالات مناسبی در خصوص آن بپرسید تا شما را در جهت صحیحی برای پیروزیت قرار دهند.

شما به پول چطور نگاه نموده و آن را در چه جهتی به کار می گیرید؟ ایده ها و تجربیات خود در این خصوص را در بخش پیغام ها با ما و خوانندگان انگیزه در میان بگذارید. توصیه می کنیم درباره بهترین شغل های پردرآمد بدون سرمایه در ایران نیز مطالعه و تحقیق کنید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 61315

به "هوش اقتصادی چیست و چرا باید آن را کلید موفقیت بدانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش اقتصادی چیست و چرا باید آن را کلید موفقیت بدانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید