غذاهای محلی کرمان

به گزارش مهسان بلاگ، در این مقاله از معرفی غذاهای ایرانی در مجله گردشگری خبرنگاران در نظر داریم به آنالیز غذاهای محلی کرمان بپردازیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

غذاهای محلی کرمان

بلیط هواپیما در طاهاگشت

هر شهری در ایران غذاها مخصوص به خود را دارد. استان کرمان یکی از خوشمزه ترین و متنوع ترین غذا ها را در فرهنگ خود جای داده است؛ غذاهایی که در سفرتان به این شهر بی انصافی است که آن ها را امتحان نکنید. در کرمان انواع و اقسام خورش، خوراک، آش و آبگوشت های محلی طبخ می شوند.

در صورتی که به غذاهای محلی کرمان علاقه مند هستید، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

آبگوشت و خورش بز قرمه

آبگوشت بزقرمه یا آبگوشت کرمانی یکی از غذاهای محلی کرمان بوده که بسیار پرطرفدار محسوب می گردد. این غذای محلی خوش طعم از ترکیب نخود لپه شده، سیر، کشک، سیر داغ، زعفران، پیاز، ادویه و گوشت با استخوان بزغاله می باشد. به نظر می آید دلیل نامگذاری این غذا به این نام وجود گوشت بزغاله در آن است.

خورش بز قرمه نیز از دیگر غذاهای محلی کرمان می باشد. طعم خاص و کم نظیر این خورش مورد توجه خیلی از گردشگران واقع شده است. مواد لازم برای طبخ خورش و آبگوشت بزقرمه تقریبا یکسان می باشد و تنها تفاوت آن اضافه شدن نعناع داغ است. این غذای محلی به دو صورت با نان و برنج سرو خواهد شد. این خورش خوش طعم به علت وجود گوشت و نخود منبع غنی پروتئین بوده و بسیار مقوی به شمار می آید.

آبگوشت بادمجان و کشک

از دیگر غذاهای محبوب در بین مردم کرمان آبگوشت بادمجان و کشک می باشد مواد تشکیل دهنده این آبگوشت اعم از کشک، بادمجان، گوشت چرب با استخوان، چغندر، پیاز، لوبیای سفید، خیار، نخود، سیب زمینی و ادویه است. به علت اینکه حبوبات به کار رفته در این غذا باید از شب قبل خیسانده گردد روند طبخ این آبگوشت بسیار طولانی و سخت است اما بدون شک ارزش یکبار امتحان کردن را دارد.

خورش آلوچه

خورش آلوچه نیز از دیگر غذاهای محلی کرمان است. طعم ترش آلوچه ای که در این غذا به کار رفته جاذبه ای دوست داشتنی برای علاقمندان به غذاهای ترش می باشد. مواد لازم برای طبخ این غذای لذیذ شامل آلوچه، گوشت، سبزی جعفری و گشنیز خشک، آبلیمو، لوبیا چیتی، پیاز، رب گوجه فرنگی و ادویه خواهد شد. نحوه طبخ این خورش نیز بسیار ساده است.

آش رشته کرمان

آش رشته غذایی است که در اقصی نقاط ایران طبخ خواهد شد. اما نحوه طبخ خاص این آش آن را در زمره آش های محلی استان کرمان قرار داده است. نحوه سرو این آش نیز در نوع خود کم نظیر می باشد کرمانی ها این آش را با سرکه یا شربت سکنجبین میل می نمایند!.

برای طبخ این آش به عدس، لوبیا چیتی، سبزی آش شامل تره، جعفری، گشنیز و اسفناج، رشته آش، پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ، کشک و ادویه احتیاجمندیم. یکی از قابلیت های خاص آش رشته کرمان استفاده از کوفته های ریز گوشت چرخ نموده در آش است. مواد لازم برای تهیه این کوفته ریزه ها گوشت چرخ نموده، پیاز رنده شده، دارچین، آرد نخودچی، زعفران آب شده، خلال های بادام، پسته، پرتقال، دانه هل سبز، روغن سرخ کردنی و ادویه می باشد.

مجور کدو

مجور کدو یکی از غذاهای سالم و مقوی شهر کرمان است. این غذا اضافه بر اینکه طرز تهیه بسیار آسانی دارد به لحاظ مالی نیز مقرون بصرفه می باشد. مواد اولیه جهت طبخ این غذا شامل کدو، آرد گندم، روغن مایع، پنیر سفید، شوید خرد شده، تخم مرغ و ادویه خواهد شد.

کشک کله جوش

این غذا حاوی پروتئین و کلسیم زیادی است و برای بیماران دیابتی و بیماران مبتلا به پوکی استخوان مفید خواهد بود. تز جمله مواد به کار رفته در کله جوش نیز می توان به کشک، سیر، گردو، آرد، دنبه سرخ شده، آب، نعنا و ترخون و ادویه اشاره نمود.

نحوه طبخ این غذا بدین شکل است که ابتدا باید آرد را در روغن دنبه یا روغن کنجد تفت دهید تا طلایی گردد و سپس دنبه سرخ شده ، نمک و زردچوبه به آن اضافه نموده و تفت دهید و بعد آب را اضافه کنید و اجازه دهید جوش بیاید بعد از این مرحله باید گردو و کشک را اضافه نموده و از روی شعله بردارید و روی آن را با سیر داغ، نعنا و ترخون تزئین کنید.

آش گندم شیر

از دیگر غذاهای محلی کرمان می توان به آش گندم شیر اشاره نمود. در ماه مبارک رمضان، کرمانی ها از این آش به عنوان افطاری استفاده می نمایند. مواد مورد استفاده در این آش عبارتند از گوشت با استخوان، کشک ساییده شده، گندم شیر، نخود، رشته آش، سیر، نعنا داغ، پیاز و ادویه. همچنین بد نیست بدانید که برای تهیه گندم شیر نیز موادی همچون گندم، شیر، زنجبیل، زیره، سیاه دانه و نمک و فلفل و زردچوبه ضروری است.

زیره پلو

شاید طعم زیره مورد علاقه خیلی از افراد نباشد اما قطعاً زیره پلو غذایی است که ارزش یکبار امتحان کردن را دارد. مواد لازم برای تهیه این غذای محلی کرمان بسیار ساده و در دسترس همگان است. برای تهیه این غذا به برنج، زیره سیاه و روغن و نمک احتیاجمندیم.

اما تهیه این غذا نیز بسیار ساده است. مثل طبخ هر پلویی پس از جوش آمدن آب، برنج شسته شده را در ظرف ریخته و مقدار کمی روغن اضافه می کنید. t3estبعد از آبکش کردن برنج، زیره شسته شده و برنج را به طور لایه لایه در ظرف ریخته و اجازه دهید تا دم بکشد. همچنین شما می توانید زیره پلو را همراه با خاگینه یا مرغ و گوت مصرف کنید.

اوماچو یا شولی کرمانی

آش شولی که یکی دیگر از غذاهای محلی کرمانی است منبع خیلی از ویتامین ها و املاح می باشد. از خواص اوماچو می توان به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، تقویت سیستم ایمنی، درمان کم خونی اشاره نمود. همچنین از سوی دیگر این غذا سرشار از ویتامین و املاح معدنی است.

از جمله مواد لازم برای تهیه این آش باید به سبزی آش شامل گشنیز، جعفری، شوید، شنبلیله، اسفناج و تره، آرد گندم، چغندر رنده شده، عدس، زرد چوبه، نعنا خشک، ادویجات شامل زیره سیاه، تخم شوید، گل پر، زنیان، سیاه دانه اشاره نمود.

آش روزه

در ماه رمضان همه روزه در شهر بردسیر کرمان آش روزه پخته خواهد شد. این آش بیشتر در مساجد و حسینیه ها طبخ خواهد شد و مواد لازم برای تهیه آن را از بین مردم جمع آوری می نمایند.

روند تهیه آش روزه به این صورت که از شب اول ماه رمضان جارچی ها با خواندن اشعار خاص به در خانه ها رفته و برنج و گندم و دیگر مواد اولیه مورد احتیاج برای تهیه آش را دریافت می نمایند و بعد از آن این مواد را تحویل انبار می دهند. همچنین بعد از پخته شدن آش نیز آن را بین همه اهالی آبادی بخش می نمایند.

به اعتقاد خیلی از مردم خوردن این آش از غذاهای محلی کرمان حتی ثواب دارد و سبب خواهد شد تا سختی روزه، برای آنها آسان گردد. برای تهیه آش روزه از سبزی آش، نخود، لوبیا، عدس و جو پوست کنده یا نیم کوب یا بلغور و در صورت تمایل چغندر استفاده می گردد.

کشک کدو

کشک کدو به جهت استفاده از کدو یکی از غذاهای محلی کرمان به شمار می آید. امروزه در علم پزشکی برای کدو خواص گوناگونی ذکر شده است. این ماده که از سبزیجات محسوب می گردد، برای پیشگیری از بیماری هایی که در اثر کمبود ویتامین C ایجاد می گرددً، برای پیشگیری از سرطان کولون و برای کاهش وزن بسیار مفید است. مواد لازم برای طبخ کشک کدو کدو سبز، مغز گردو، پیاز داغ، نعنا داغ، کشک، روغن و ادویه می باشد.

اشکنه کرمانی یا آب گرمو

اشکنه نیز از غذاهایی است که در اقصی نقاط ایران طبخ خواهد شد. اما به علت شیوه طبخ متفاوت آن در کرمان در زمره غذاهای بومی و محلی قرار می گیرد. آب گرمو از غذاهای محلی شهر بابک، روستای محمد آباد و اشکور و دیگر شهرهای کرمان است. در گذشته که در روستاها وسایل سرمایشی مثل یخچال و فریزر وجود نداشت قرمه کردن، سرخ کردن و نمک زدن گوشت از راه هایی بود تا بتوان مدت نگهداری آن را بالا رفتن داد. این اعمال در خاتمه فصل پاییز و یا همان پلوارکش انجام می شد. کرمانی ها با این اعمال گوشت مورد استفاده خود را تا یک سال نگهداری می کردند.

مواد به کار رفته در این غذا شامل قرمه، آرد گندم، تخم مرغ، سیب زمینی، پیاز، گوجه، روغن حیوانی، ادویه و تلف یا قره قوروت خواهد شد. شیوه خاص طبخ اشکنه کرمانی به این صورت است که پیاز و سیب زمینی را به همراه گوشت یا قرمه سرخ نموده و به آن ادویه و گوجه یا گوجه خشک اضافه نموده و سپس آب می افزایند و بعد از این مرحله نیز نمک و تلف را اضافه می نمایند. سپس اجازه می دهند تا وقتی که تلف کاملاً حل گردد غذا بجوشد و در صورت تمایل تخم مرغ به آن می افزایند و سپس آماده سرو است.

لپه پلو با زیره

این غذا به علت وجود گوشت و زیره در کنارهم در بین کرمانی ها هواداران زیادی دارد. مواد لازم برای تهیه لپه پلو با زیره را برنج، لپه، زیره، گوشت چرخ نموده، رب گوجه فرنگی، پیاز و ادویه تشکیل می دهند. طعم خاص این غذا برای افرادی که به دنبال طعم تازه ای هستند بسیار خوشایند است.

آبگوشت متنجنه

آبگوشت متنجنه از غذاهای محلی کرمان و مخصوصاً شهر رفسنجان می باشد که بیشتر به عنوان نذری در روزهای عزاداری محرم تهیه خواهد شد این آبگوشت از ترکیب گوشت گوسفند، نخود، لوبیا چیتی، دنبه، مغز گردو، به، پیاز، سیب زمینی، برگه زردآلو و ادویه تهیه خواهد شد. هریک از این مواد به تنهایی بسیار مفید بوده و از این جهت نیز آبگوشت متنجنه بسیار مفید و دارای خواص بسیاری است.

خورش به آلو

خورش به آلو یکی از بهترین غذاهای محلی کرمان می باشد و از دیگر غذاهایی است که در ماه رمضان برای مبتلایان به تنبلی روده مفید خواهد بود و دلیل آن استفاده از آلو در تهیه این غذا است. مواد لازم برای طبخ این غذا گوشت ماهیچه، به، آلو بخارا، پیاز، آب لیمو، زعفران، آب، روغن، شکر و ادویه می باشد

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

bestcanadatours.com: Best Canada Tours یک سرویس خدماتی جدید و چند منظوره جهت ارائه سرویس تور به کشور کانادا با کیفیت برتر است

منبع: تاپ تراول
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 24135

به "غذاهای محلی کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای محلی کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید