روحانی: فضای مجازی مفاسد بسیاری را از بین برده است

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران،رییس جمهوری با تاکید بر این که فضای مجازی زندگی را سهل و آسان نموده و فعالیت ها را سرعت بخشیده و بسیاری از مفاسد را از بین برده است، تاکید نمود: زندگی مردم امروز باید بر مبنای شرایط نوین جهانی بنیانگذاری گردد.

روحانی: فضای مجازی مفاسد بسیاری را از بین برده است

حسن روحانی رییس جمهوری روز سه شنبه در آیین رونمایی از سامانه های توسعه دولت الکترونیک، با تشریح مجموعه فعالیت های انجام گرفته در این زمینه در دولت تدبیر و امید، اضافه کرد: امروز برای دولت و ملت عظیم ایران به خاطر مصوباتی که در اجرای فناوری های اطلاعات داشتیم روز مبارکی بود این بیستمین جلسه ای بود که به طور مرتب این مساله را دنبال می کنیم. زندگی مردم باید برمبنای شرایط نوین جهانی بنیانگذاری گردد.

وی ادامه داد: مردم در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد بودند که بسیاری از فعالیت ها و کارهایی که قبلا انجام می گرفت امروز با یک موبایل ساده ای که در اختیار هست اعم از همه فعالیت های بانکی، مالی، پولی و رد و بدل ها به وسیله سامانه الکترونیک انجام می گیرد.

روحانی گفت: امروز شرایطی فراهم شده که مردم بسیاری از خدمات را به وسیله فناوری اطلاعات به راحتی دریافت می نمایند. اگر خودرویی را احتیاج دارند که او را به جایی برساند به وسیله همین سامانه های الکترونیک وارد گردد و خدمات بگیرد. اگر صنایع دستی را انجام داده به وسیله این سامانه ها می تواند بفروش برساند.

رییس جمهوری در عین حال تاکید نمود: زندگی مردم امروز کاملا متحول شده و شرایط قبلی و سنتی دیگر نیست چرا که با کوشش این دولت، هوشمندسازی، کم کم دامنه بسیاری وسیع تری را به خود گرفته و فعالانه به پیش می رود.

روحانی در ادامه به خطرات فضای مجازی اشاره نمود و گفت: خطرات این فضا بالاتر از شرایط عادی است. وقتی آزادراه ندارید خیلی به سختی راستا را طی می کنید و با خطراتی در جاده باریک روبرو هستید. اما وقتی وارد آزادراه می شوید خیلی سریع به مقصد می رسید و بسیاری از خطرات هم کم می گردد البته ممکن است خطراتی هم ایجاد گردد، اگر خودرویی کار نابسامانی انجام دهد تصادف زنجیره ای درست می گردد که در جاده عادی چنین اتفاقی نمی افتد یا خیلی نادر است. فضای مجازی زندگی را سهل و آسان می نماید. فعالیت ها را سرعت می بخشد و بسیاری از مفاسد را از بین می برد.

رییس جمهوری با بیان این که مصوبات خوبی در زمینه مالیات، سلامت، خدمات در استانها و کشاورزی داشتیم که همه اینها کار را تسهیل می نماید، اضافه کرد: امروز دولت در بخش سلامت کارهای عظیمی انجام داده است. یکی تحول در بخش سلامت بود که مردم با پول کمتری به سلامت می رسند. قدم دوم بیمه همگانی بود که همه را تحت پوشش قرار دادیم و قدم سوم سلامت الکترونیک بود، این که مردم به راحتی وارد یک بیمارستان شوند و با یک شماره ملی و کارت به راحتی پیش پزشک بروند تا سلامت بهتر و دقیق تر و سریعتر انجام گردد.

وی با بیان اینکه ممکن است در شروع راه مشکلاتی هم باشد و کمی مقاومت باشد، گفت: ما داریم از سنت به مدرنیته وارد می شویم یعنی از کارهای سنتی و قدیمی به فناوری های نو وارد می شویم. بنابراین تا عادت کردن به فناوری های نو و شرایط جدید کمی سخت است اما کار در ادامه کاملا آسان می گردد.

روحانی اضافه کرد: بسیاری از داروهایی که لازم نیست مصرف گردد از این طریق حل خواهد شد. ما به راحتی می توانیم به کار پزشکی، نسخه نویسی ها و نسخه پیچی ها در داروخانه ها نظارت دقیق داشته باشیم، بسیاری از مصرف هایی که لازم نیست کاسته می گردد و کاهش پیدا می نماید. بسیاری از جاهایی که برای بار دوم و سوم احتیاج به مراحل تشخیصی ندارد که مراجعه کند. همه به وسیله سامانه های الکترونیکی انجام می گردد. بنابراین این تحول در سایه فناوری های نوین اطلاعات و هوشمندسازی انجام می گیرد.

دولت الکترونیک وظیفه عظیمی برای دولت

رییس جمهوری با بیان این که دولت الکترونیک وظیفه عظیمی برای دولت است، گفت: دولت باید با الکترونیکی کردن کارها کاغذ را جمع کند. در گزارشی دیدم که سال گذشته یک میلیارد مراجعه ای که به وسیله کاغذ انجام بگیرد کاهش پیدا نموده است و از طرف دیگر امضاهای طلایی کم کم از بین می رود. مفاسدی که در سایه روبرو شدن افراد صورت می گیرد کاهش پیدا نموده است.

وی گفت: راه پله های ادارات نمی دانید که چه کارهایی در تاریخ نموده است. از رفتن بالا و آمدن پایین در پله های ادارات، مردم هزینه های بسیاری فراوانی پرداخت کردند. امروز دیگر این راه پله ها دارد جمع می گردد. نه این که آسانسور می آید. دیگر احتیاج نیست که به ادارات مراجعه گردد. در خانه خود با سامانه خود و با یک موبایل ساده می تواند فعالیت کند.

روحانی اضافه کرد: ما در بسیاری از مسایل مهم و حتی در آبیاری کشاورزی از سامانه های الکترونیک استفاده کردیم. اگر سامانه های ما الکترونیکی گردد در مزارع ما معلوم باشد که این درخت یا محصول چه موقع احتیاج به آب و سم دارد. می توانیم از این سامانه ها استفاده کنیم بنابراین اگر همه کارها در سیستم برده گردد شرایط کاملا متحول می گردد که باید قدم به قدم جلو برویم.

وی ادامه داد: 99/9/9 بسیاری از سامانه ها افتتاح شد و از آن روز تا امروز که وارد سوم فروردین 1400 شدیم و مصوباتی داشتیم که این مصوبات در ماه اردیبهشت و خرداد به اتمام می رسد. تمام کوشش دولت این است که تا خاتمه خرداد که هفته های خاتمهی دولت دوازدهم است دولت الکترونیک را به یک نقطه قابل قبول برسانیم تا مردم با زحمت کمتر خدمات بیشتر دریافت نمایند و مفاسد و رانت ها به تدریج کم گردد.

رییس جمهوری با تاکید بر این که اگر بخواهیم با مفاسد مبارزه کنیم راه مبارزه با آن دولت الکترونیک است، گفت: وگرنه دادگاه و بگیر و ببند و مجازات اگر لازم شد کارهای نهایی است. آن چیزی که در مرحله اول لازم است شفافیت، اطلاعات و در اختیار قرار دریافت همه چیز است. وقتی همه چیز تعیین باشد و همه مشاهده نمایند در آن شرایط مفاسد هم کمتر می گردد.

افتتاح سامانه سماک

روحانی ادامه داد: سال جاری که باید پشتیبانی بهتری از فراوری انجام دهیم و در رونق فراوری مانع زدایی کنیم. این هم باید به وسیله دولت الکترونیک و اقتصاد دانش بنیان می توانیم بسیاری از موانع را برداریم. با سامانه های کشاورزی که افتتاح کردیم. سماک سامانه ای است که می تواند بسیاری از مجوزهای لازم به وسیله آن انجام گردد که این خودش پشتیبانی از فراوری است. یکی از موانع عظیم برای فراوری مساله مفاسد است بنابراین از این طریق می توانیم عبور کنیم.

رییس جمهوری با تاکید بر این که مساله الکترونیک همچنان به عنوان یکی از مسایل بسیار مهم این دولت است، گفت: اگر تحول سلامت و دولت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال و فضای سایبری نبود با سختی بیشتری از کرونا می توانستیم عبور کنیم. امروز که قدم های عظیمی از کرونا فاصله گرفتیم به این خاطر است چرا که یکی از بازوهای اصلی ما دولت الکترونیک بود.

وی با بیان این که در راه مبارزه با کرونا هنوز راه زیادی داریم و باید کوشش کنیم تا از این پاندمی فاصله بگیریم گفت: استفاده از دولت الکترونیک و فضای مجازی و ایجاد طرح تحول سلامت این دو بازوی اصلی ما در مبارزه با کرونا بود یعنی بسیاری از تجمعات کم شد و در زمینه سلامت با امکاناتی که داشتیم.

روحانی یادآور شد: از شروع ویروس کرونا تا امروز حتی در شرایط سختی که در خوزستان پیش آمد ما دچار کمبود تخت نشدیم و کسی بیرون معطل نماند. 100 تخت آی سی یو در همین هفته های اخیر به تخت های بیمارستان های خوزستان اضافه شده است، این قدرتی که امروز ما می توانیم تخت ها را اضافه کنیم و تخت های آی سی یو را اضافه کنیم. این که در این دولت تخت های آی سی یو 2.5 برابر شده است این توانمندی است که برای بهداشت و سلامت ایجاد کردیم از طرف دیگر الکترونیک کردن سلامت قدم دومی است که در حال اجرا است.

رییس جمهوری گفت: امیدوارم با همه کوشش وزارت فناوری و همه وزارتخانه هایی که در این راه باید همکاری نمایند، کوشش نمایند در خاتمه دولت دوازدهم دولت الکترونیک را در حد قابل قبولی به مردم ارایه کنیم و مردم از خدمات آن استفاده نمایند.

فاز اول نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی

در جلسه امروز شورای اجرایی فناوری اطلاعات، بهره برداری از فاز اول نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی در سراسر کشور، با فرمان رئیس جمهور شروع شد و همچنین از سامانه های جامع هوشمند تعاونی های کشور، سامانه های پنجره واحد مجوزهای کشاورزی، رصد و پایش نهاده های کشاورزی، سامانه صدور مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بازمهندسی مجوزها، پنجره واحد خدمات کسب و کار استانی و پنجره واحد خدمات مالیاتی الکترونیک رونمایی شد. امروز همچنین از وزارت خانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور مالی و دارایی و سازمان های بیمه سلامت ایرانیان، تامین اجتماعی و بیمه مرکزی ایران به عنوان دستگاه های برگزیده در توسعه دولت الکترونیکی و شفافیت با اهدای لوح سپاس، قدردانی شد.

منبع:عصرایران

canadaro.ir: تور کانادا | مجله گردشگری و مسافرتی تور کانادا

chinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 81383

به "روحانی: فضای مجازی مفاسد بسیاری را از بین برده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روحانی: فضای مجازی مفاسد بسیاری را از بین برده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید