خبرنگاران ستاد ملی احیای رودخانه زاینده رود تشکیل می گردد

به گزارش مهسان بلاگ، تهران- خبرنگاران- احمدرضا لاهیجان زاده در گفت وگو با روزنامه ایران گفت: پیگیری هایی در چند سال اخیر انجام گرفت و به دلیل مشکلاتی که هم رودخانه کارون و هم زاینده رود داشت دولت تشکیل دو ستاد یا کارگروه را مصوب کرد؛ کارگروه احیای زاینده رود و کارگروه ساماندهی رودخانه کارون. قطعاً ایجاد این ستاد می تواند در تأمین احتیاج آبی استان های اصفهان، یزد، کرمان و استان هایی که آب به آنها انتقال می یابد، مؤثر باشد. منتهی در تمام این استان ها بجز بحث ایجاد ستاد احیای زاینده رود، یک طرح دیگری هم به نام طرح سازگاری با کم آبی باید اجرا گردد.

خبرنگاران ستاد ملی احیای رودخانه زاینده رود تشکیل می گردد

گفت وگوی روزنامه ایران با احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست کشور را می خوانیم: او در این گفت وگو، تشکیل کارگروه احیا را مقدمه ایجاد ستاد ملی احیای زاینده رود می داند و از تشکیل کارگروه ساماندهی رودخانه کارون خبر می دهد.

آقای لاهیجان زاده چقدر این کارگروه می تواند در احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی نقش داشته باشد آیا این کارگروه می تواند با توجه به پیچیدگی هایی که در حوضه زاینده رود وجود دارد، به نتایجی که ستاد احیای دریاچه ارومیه رسید، برسد؟

پیگیری هایی در چند سال اخیر انجام گرفت و به دلیل مشکلاتی که هم رودخانه کارون و هم زاینده رود داشت دولت تشکیل دو ستاد یا کارگروه را مصوب کرد؛ کارگروه احیای زاینده رود و کارگروه ساماندهی رودخانه کارون. هر دوی این کارگروه ها تشکیل شده و توضیح وظایفی برای آنها در نظر گرفته شده است. به پیشنهاد وزارت نیرو ریاست کارگروه احیای دریاچه ارومیه به آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری محول شد و دبیری کارگروه را هم وزارت نیرو سپرده شد. اولین جلسه کارگروه به ریاست آقای جهانگیری تشکیل شد. البته این جلسه، دومین جلسه کارگروه احیای زاینده رود محسوب می گردد. در جلسه اول مصوب شد نقشه راهی برای احیای زاینده رود تهیه گردد که در آن تمام مسائل و مراحل از جمله شناخت و تبیین مسائل و همچنین ظرفیت ها و چالش های آن دیده گردد.

این ستاد مصوباتی خواهد داشت که در چارچوب یک برنامه زمانبندی شده، پروژه های مصوب شده در آن اجرا می گردد. برای مثال طرح جامع وزارت کشاورزی با هدف اصلاح الگوی کشت، یکی از برنامه های این ستاد است که آماده اجرا است. اجرایّ ستاد الگوی کشت باید در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری پیاده سازی گردد. ستاد احیای زاینده رود، الگویی شبیه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه دارد که ده ها پروژه و برنامه برای اجرا در آن پیش بینی شده است. این برنامه ها بر اساس تصمیم گیری های حاکمیت و با لحاظ کردن تمام جوانب انجام می گیرد. برای مثال اگر قرار باشد کشت برنج در اصفهان و چهارمحال و بختیاری محدود یا ممنوع گردد، حتماً باید کشت جایگزین معین و تمام ابزارهای تشویقی آن هم دیده گردد. در این برنامه باید معین گردد که حقابه تالاب و رودخانه از چه طریق تأمین می گردد. امیدواریم این پروژه بتواند طی حداقل 5 سال به نتیجه برسد.

درباره رودخانه کارون به چه نتیجه ای رسیدید؟

برای این رودخانه هم ستاد ساماندهی رودخانه کارون پیش بینی شده است. البته هنوز جلسه آن با حضور آقای جهانگیری تشکیل نشده است.

در جلسه قبلی چه مواردی درباره کارون عنوان شد؟

گستردگی کارون بسیار زیاد است. کارون دز و کارون عظیم چند استان را درگیر می نماید. کارون از زهاب های کشاورزی و فاضلاب ها آسیب می بیند. فاضلاب های شهری، روستایی و صنعتی وارد این رودخانه می گردد. از سوی دیگر ما در حوضه کارون بحث آبزی پروری و شیلات را هم داریم. بنابراین مسائل متعددی در حوضه کارون وجود دارد. اما هنوز یک نقشه راه مثل زاینده رود، برای کارون تعریف نشده است. در جلسه مطرح شد که برای تمام مسائل آن باید برنامه و طرح داشته باشیم. البته برای کارون در زمستان سال 94 برنامه طرح جامع احیای کارون به تصویب شورای عالی آب رسید و بخش زیادی از برنامه هایی که عنوان شد در این طرح در حال اجراست و اعتبارهای آن به استان تخصیص داده شده است. این برنامه ها بیشتر شامل کنترل آلودگی رودخانه است. البته اعتبارهای داده شده کافی نیست و احتیاجمند اعتبارات بیشتری است. همچنین فعالیت های اجرایی در حوزه رودخانه شروع شده اما احتیاجمند یک کار بسیار گسترده تر است.

فعالیت های در حال اجرا شامل چه پروژه هایی است؟

پروژه ها با اولویت بندی در حوزه صنعت، کشاورزی و شهری تعریف شده است. اولویت اول، اجرای تصفیه خانه شرق اهواز بود که راه اندازی و افتتاح شد. مهار ورود فاضلاب به کارون در اهواز هم یکی دیگر از برنامه های اولویت دار بود اما هنوز اجرایی نشده است. اعتبار ایجاد تصفیه خانه برای پنج شهر آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و بندر امام نیز تأمین شده و پیشرفت فیزیکی طرح های آن بالای 80 تا 90 درصد است. همچنین برنامه هایی برای ایجاد شبکه فاضلاب در شوش، ایذه و اندیمشک نیز در حال اجرا است. ایجاد تصفیه خانه غرب اهواز یکی دیگر از برنامه هایی است که بر سر انجام آن توافق شده تا به وسیله فاینانس (سرمایه خارجی) اجرا گردد. در نهایت هم سال گذشته 100 میلیون یورو از صندوق ملی محیط زیست برای تکمیل فاضلاب اهواز اختصاص یافت. اما همان طور که گفتم این پروژه ها، پروژه های چند هزار میلیارد تومانی است که احتیاجمند اعتبار ویژه ای است.

درباره لایروبی کارون همواره خبرهایی شنیده می گردد مبنی بر اینکه کشورهای مختلفی برای سرمایه گذاری در لایروبی رودخانه اعلام آمادگی کردند آیا چنین خبری صحت دارد؟

در مصوبه های موجود این اجازه داده شده است که از اعتبارات دولتی یا همان بودجه سالانه، فروش اوراق بهادار و فاینانس برای اجرای این طرح ها استفاده گردد. عمده اعتبار این طرح ها را وزارت نیرو تأمین می نماید و این وزارتخانه می تواند از روش های موجود و صندوق توسعه ملی، اعتبارات را تأمین کند. بخشی از آنها هم که به وسیله فاینانس و اعتبارهای خارجی تأمین می گردد.

آیا ایجاد ستاد احیای رودخانه زاینده رود پایانی بر انتقال آب از خوزستان بویژه کارون است؟

قطعاً ایجاد این ستاد می تواند در تأمین احتیاج آبی استان های اصفهان، یزد، کرمان و استان هایی که آب به آنها انتقال می یابد، مؤثر باشد. منتهی در تمام این استان ها بجز بحث ایجاد ستاد احیای زاینده رود، یک طرح دیگری هم به نام طرح سازگاری با کم آبی باید اجرا گردد. این طرح برای چند استان به تصویب رسیده و در حال حاضر در فاز اجرایی است.

براساس قانون تا زمانی که طرح سازگاری با کم آبی در این استان ها اجرا نگردد، وزارت نیرو با طرح هایی مثل انتقال آب یا استحصال آب شیرین از دریا موافقت نمی نماید. موافقتنامه ای امضا شده است که بر اساس آن اگر استانی، خواستار انتقال آب است، ابتدا باید طرح سازگاری با کم آبی را اجرا کند. مثلاً استان های کرمان، خراسان جنوبی و رضوی خواستار انتقال آب از دریا هستند. ولی وزارت نیرو برای آنها تکلیف نموده تا پروژه های مربوط به سازگاری با آب، مطالعه، تأیید و اجرا نگردد اجازه انتقال آب و تأمین حقابه از دریا به آنها داده نگردد. در حوزه زاینده رود هم مسأله به همین ترتیب است. اگر طرح سازگاری با کم آبی و برنامه های ستاد ملی احیای زاینده رود در اصفهان اجرایی گردد، بدون شک در کاهش میزان انتقال آب به این استان مؤثر خواهد بود. شاید هم بتواند تمام قضیه را تحت تأثیر قرار بدهد و احتیاجی به انتقال آب به اصفهان نباشد.

آیا این الزام شامل حال طرح هایی مثل تونل انتقال آب بهشت آباد و طرح های دیگر انتقال آب که در حال حاضر روی میز مذاکره است هم می گردد؟

این طرح شامل تمام حوضه های آبی کشور می گردد. علاوه بر الزام اجرای طرح سازگاری با کم آبی، در جلسه ای که با آقای جهانگیری انجام گرفت یک بند به تصویب رسید که هرگونه بارگذاری جدید در حوضه های آبی ممنوع است. بند دیگری هم وجود دارد که هرگونه اجرای طرح های توسعه ای را که باعث افزایش مصرف آب می گردد، ممنوع نموده است. طرح احیای زاینده رود هم جامع، کامل و مانع دیده شده است. بنابراین دیگر براحتی مجوز برای توسعه داده نمی گردد.

آیا در اجرای برنامه های ستاد احیای رودخانه زاینده رود با مشارکت های مردمی رو به رو می شویم؟ برای مثال زمانی که ستاد احیای دریاچه ارومیه شروع به فعالیت کرد.برنامه ای را به نام طرح نکاشت روی میز تصمیم گیری برد. براساس این طرح، قرار بود بخشی از زمین های کشاورزی منطقه کور گردد و در آن محصولی کاشته نگردد. این طرح با واکنش منفی کشاورزان منطقه روبه رو شد و در نهایت ستاد به این نتیجه رسید که طرح به کاشت را جایگزین آن کند. فکر می کنید با مقاومتی از سوی کشاورزان منطقه روبه رو بشوید؟

این سؤال شما تخصصی است و باید از جهاد کشاورزی پرسیده گردد. چون اصل برنامه ها را جهاد انجام می دهد و آنها تغییر الگوی کشت و همچنین روش های آبیاری در اصفهان و چهارمحال و بختیاری را آنالیز نموده اند. از تجربیات تیم ستاد احیای دریاچه ارومیه هم استفاده نموده اند. تیمی هم از ستاد احیای دریاچه ارومیه در برنامه زاینده رود حضور دارد. نقش جهاد کشاورزی در اصفهان کلیدی است.

چون عمده آب استان برای کشاورزی مصرف می گردد و اگر کشاورزی و میزان مصرف آن مدیریت گردد خیلی از مسائل موجود حل می گردد.

گفتید مدیریت کارگروه احیای زاینده رود با وزارت نیرو است. وظیفه ای که قانون برای وزارت نیرو تعریف نموده است تأمین آب شرب و آب مورد احتیاج بخش کشاورزی است. معمولاً وزارت نیرو وظیفه ای در قبال تأمین حقابه زیست محیطی احساس نمی نماید. فکر می کنید که آیا در طرح احیای زاینده رود ما شاهد پرداخت حقابه گاوخونی باشیم؟

هدفی که برای این طرح در نظر گرفته شده است به گونه ای باید اجرا گردد که در سرانجام، رودخانه پرآب و تالاب احیا گردد. اگر به این نتیجه نرسد، یعنی پروژه پیروز نبوده است. در نهایت طرح باید به سمتی برود که تالاب گاوخونی در سال چند ماه پرآبی داشته باشد. البته باید انتظارها از طرح معقول باشد. اصفهان در حال حاضر 5 میلیون و 100هزار نفر جمعیت دارد و با اصفهانی که در دهه 60، دو میلیون جمعیت داشت متفاوت است. میزان مصرف آب شرب استان اصفهان در دهه 60 زیر 50 میلیون مترمکعب بود و الان به 360 میلیون متر مکعب رسیده است. بنابراین ما نباید انتظار داشته باشیم که شرایط به دهه 60 و چهل ساله گذشته برگردد. اما منتظریم که تالاب گاوخونی احیا گردد و در فصول بیشتری آب داشته باشد.

فکر می کنید این طرح به جریان دائمی آب در زاینده رود بینجامد؟

برای دریافت چنین نتیجه ای بسیار زود است. نقشه راهی که طراحی شده، باید تبدیل به پروژه های مختلف گردد و تمام اعداد استخراج گردد. این استخراج کار بسیار سنگینی است. بنابراین الان باید اجازه بدهیم کار شروع گردد.

bestcanadatours.com: Best Canada Tours یک سرویس خدماتی جدید و چند منظوره جهت ارائه سرویس تور به کشور کانادا با کیفیت برتر است

منبع: ایرنا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 57787

به "خبرنگاران ستاد ملی احیای رودخانه زاینده رود تشکیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ستاد ملی احیای رودخانه زاینده رود تشکیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید